Filozofia Suzuki

Nauka gry na instrumencie metodą Suzuki opiera się na głębokim przekonaniu, że każde dziecko jest zdolne do nauki a sprzyjające otoczenie potęguje przyswajanie pozyskiwanych umiejętności. Tak samo jak uczymy się naszego języka ojczystego od małego poprzez osłuchanie się z nim, naśladowanie dorosłych, sumienne powtarzanie, tak samo możemy nauczyć się innej umiejętności (jak gra na instrumencie). Metodę Suzuki nazywa się metodą języka ojczystego, właśnie z tego względu, że dzieci mogą wchłaniać muzykę i umiejętność gry na instrumencie w równym stopniu jak umiejętność mówienia. Stworzona przez Shinichiego Suzuki metoda bazuje na pewności, że każdy ma w sobie iskrę talentu a sam talent nie jest z góry dany, lecz wyuczony, dlatego sam twórca metody posługiwał się sformułowaniem „edukacja talentu” (talent education).

Jest kilka kluczowych elementów podejścia do nauki gry na instrumencie w metodzie Suzuki:

  • Edukację można zacząć bardzo wcześnie, w wieku 3, lub 4 lat.
  • Osłuchanie się z muzyką jest bardzo ważne
  • Zaangażowanie rodzica jest kluczowe
  • Pozytywne, wspierające środowisko
  • Nacisk na wydobywanie klarownego, czystego dźwięku
  • Repertuar grany przez wszystkich uczniów Suzuki na całym świecie
  • Społeczna interakcja: zajęcia grupowe
  • Najpierw nauka gry a potem nauka czytania nut

 

„Człowiek nie rodzi się utalentowany. W dzisiejszym śwecie wielu ludzi uważa, że ci, którzy nie mają wrodzonego talentu, nic na to nie mogą poradzić i muszą pogodzić się z losem. Idą przez życie, nie korzystając z neigo w pełni i nie odczuwają pradziwej radości. To wielka tragedia osobista.

Przychodzimy na świat z naturalną zdolnością uczenia się. Noworodek uczy się żyć, przystosowując do otoczenia, a w tym procesie zdobywa różne umiejętności. Wiele dzieci wyrasta w środowisku, które nie stwarza im warunków do rozwoju i niszczy osobowość. Skutki tego niesłusznie uważane są za dziedzictwo genetyczne. Ci nieszczęśnicy sami w to wierzą. Nie mają racji.

Dzieci na całym świecie uczą się języka ojczystego z doskonałym rezultatem. Dlaczego nie wykorzystać tej samej metody do kształcenia innych umiejętności? Wystarczy rozbudzić drzemiące w dzieciach umiejętności i kultywować je. „

Shinichi Suzuki